Nyheter

BEAst Supply utvecklas och Trafikverket hänger på

BEAst Supply version 4.0.2 är klar. Och Trafikverket hänger på byggföretagen och föreskriver digital miljöredovisning enligt samma principer från sina entreprenörer i anläggningsbranschen.

BEAst är byggbranschens gemensamma arbetssätt och standard för miljö- och hållbarhetsredovisning som rapporteras och hanteras i det internationella Peppol-nätverket. Nyligen har versionen BEAst Supply 4.0 utvecklats med en version 4.0.2.

– Det vi har lagt till är framför allt meddelanden kring transport och logistik, till exempel fraktsedel, transportbokning och transportbokningsbekräftelse, men också ett bättre svar på följesedeln, säger Rikard Larsson, vd i den ideella föreningen BEAst

De nya meddelanden som lagts till i 4.0.2 har utvecklats av en internationell grupp, där arbetet har letts av BEAst och Norsk Olje- och gasindustri.

BEAst har utvecklats av byggbranschens aktörer och hittills främst varit avsedd specifikt för dessa, men nu börjar det handla allt mer även om entreprenad- och anläggningsföretagen.

BEAst står för ”Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard” och är en ideell förening som tar fram gemensamma standarder och arbetssätt för digital kommunikation inom området e-affärer i samarbete med nordiska och internationella organisationer. Den samlar ledande företag och organisationer i vad som beskrivs som en naturlig mötesplats för digitala affärer. Framförallt fokuseras arbetet på processerna för upphandling, inköp, logistik och fakturering. 

Branschdriven standard

Det handlar om en överenskommen, branschdriven informationsstandard som gör information maskinläsbar för att kunna förmedlas effektivt. BEAst, som från början är drivet av Boverkets klimatdeklaration, är konkurrensneutralt och är öppet för alla att ta del av och tillämpa.

– Vår strävan är att möjliggöra effektivisering, säger Rikard Larsson. Tidigare har det saknats ett branschgemensamt digitalt arbetssätt för att efterfråga miljödata från leverantörer. Det har lett till ohanterlig arbetsbelastning, vilket också drivit kostnaderna.

BEAst Supply 4.0 genomförs i flera etapper och de två första har finansierats av Svenska Byggbranschens utvecklingsfond (SBUF). 

– En första etapp av BEAst-projektet var en förstudie. Vi är nu klara med etapp två, genomförandet av de mest prioriterade dokumenten, och vi fokuserar på implementeringen, säger Rikard Larsson 

Sedan mitten av mars 2024 kan också Trafikverket ställa krav på digital rapportering från sina entreprenörer i vissa upphandlingar. Digitala följesedlar skickas till Trafikverkets interna systemstöd för analys och det ska göras enligt standarden BEAst Supply 4.0.

Trafikverket som stor upphandlare av infrastrukturprojekt har insett vikten av att, precis som den privata byggmarknaden, digitalisera miljöredovisningen för att kunna övervaka och minska de utsläpp som verksamheten genererar. Att digitalisera miljödata beskrivs som en förutsättning för att kunna följa upp att Trafikverkets egna mål uppfylls när det gäller fossilfria drivmedel i entreprenader till 2030.

Tar tid att införa nytt arbetssätt

Tillsammans med byggbranschen arbetar Trafikverket med branschstandarden BEAst Supply för tillämpning av digitala följesedlar och verket ingår i byggbranschens styrgrupp Miljödata NU. 

Inledningsvis nöjer sig Trafikverket med information om drivmedelsförbrukning för transport- och maskintjänster samt hantering av vissa massor. Det är fråga om en stegvis lansering för att alla parter ska kunna förbereda sig.

– Det kommer att ta tid att införa ett nytt arbetssätt. För att nå framgång är det viktigt att vi på Trafikverket har ett nära samarbete med våra leverantörer och att vi tillåter en stegvis lansering för att skapa förutsättningar för alla att skaffa sig förmågan, säger Ulf Jonson, miljöspecialist och projektledare för Trafikverkets införande av BEAst Supply 4.0.

Minskad manuell informationshantering, kortare ledtider och bättre datakvalitet är förhoppningen med den digitala hanteringen, men också ett kostnadseffektivare flöde av information mellan olika aktörer i leverantörsledet.

Trafikverket har utvecklat det interna stödsystemet ELSA för mottagande och analys av information i den digitala följesedeln och BEAst Supply 4.0 blir det språk som används när informationen skickas från en entreprenör till Trafikverket.

Även för mindre aktörer

– Vi hoppas att alla de stora aktörerna ska röra sig i samma riktning när det gäller standarder och att Byggföretagen tar med sig sina medlemmar. Trafikverket är ju en otroligt stor beställare och de drar naturligtvis också med sig sina leverantörer. Det finns systemleverantörer som skapat appar som gör det möjligt även för mindre aktörer, även enmansföretag, att hänga med, avslutar Rikard Larsson.