Nyheter

Anders Börgdal, vd för Unilin Nordic: ”Även golvbranschen behöver underlätta hållbara val”

Text: Anders Börgdal, vd för Unilin Nordic AB

Många andra branscher har framgångsrikt stöttat konsumenter i att göra miljövänliga val, men vi kan konstatera att det finns ett stort och viktigt jobb att göra inom golvbranschen. En färsk Sifo-undersökning, beställd av oss på Pergo, visar att 62 procent av svenskarna anser att hållbarhets- och miljöaspekter är viktiga vid köp av nya golv. Trots detta känner sig endast 35 procent helt trygga i att kunna fatta ett miljövänligt beslut. Detta tydliggör branschens misslyckande med att hjälpa konsumenterna att göra hållbara val.

Särskilt kvinnor och yngre konsumenter visar högre miljömedvetenhet. Dessa grupper är i större utsträckning villiga att göra miljövänliga val, men bristen på tydlig information och märkning gör det svårt för dem att navigera rätt bland golvalternativen.

Att erbjuda för många olika miljömärken kan skapa förvirring bland konsumenter, göra det svårt att jämföra produkter och öka risken för greenwashing. Bristen på standardisering och de höga kostnaderna för certifieringar kan också försvåra hållbara val.

I Norden är miljömärket Svanen en av de mest välkända och respekterade miljömärkningarna och används av miljontals konsumenter som en garanti för hållbarhet och miljöansvar. Om golvleverantörerna i högre grad använde etablerade miljömärkningar med krav från oberoende tredjepart, skulle vi underlätta för nordiska konsumenter att välja rätt. Först då kan vi hoppas på en verklig förändring mot en mer hållbar konsumtion – även inom golvbranschen.