Nyheter

Ny rapport: Bilens konkurrenskraft ökar – arbetsgivare kan vända trenden

Bilåkandet ökar och fler tror att det kommer fortsätta så. Det visar Västtrafiks årliga attitydundersökning Hållplats 2024. Samtidigt pekar resultatet på att det finns ett starkt stöd för ökade satsningar på hållbart resande och att det finns en outnyttjad potential bland svenska arbetsgivare när det kommer till att snabba på den hållbara omställningen.

För sjunde året i rad har Västtrafik undersökt hur invånarna i Västsverige ser på sitt resande idag och i framtiden. Över 4 000 västsvenskar har svarat på frågorna. Resultatet redovisas i rapporten Hållplats 2024 och pekar bland annat på att utvecklingen av resandet verkar vara på fel väg om vi ska kunna nå det nationella målet om minskade utsläpp från transportsektorn med 70 procent till 2030.

Bilen blir alltmer populär

Bilen vinner mark, samtidigt som resandet med kollektivtrafik minskar något. Fler tillfrågade än förra året tror att de kommer resa mer med bil i framtiden. Fler än tidigare tycker också att det är mer prisvärt att åka bil än att åka kollektivt och fler anger att de kör bil för att de helt enkelt gillar det.

– Det är allvarligt att bilen fortsätter ha en så stark ställning med tanke på lokala, regionala och nationella mål. Jag tycker att rapporten ger oss tydliga signaler på att det behövs effektivare styrmedel för att göra hållbart resande ännu mer attraktivt, säger Lars Backström, vd på Västtrafik. 

Tydligt stöd för hållbara satsningar

I rapporten ser vi ett starkt stöd för hållbara satsningar. Nästan 3 av 4 vill att samhället ska investera mer i kollektivtrafiken, 63 procent tycker att den borde prioriteras högre i stadsplaneringen och det finns ett tydligt stöd för lagar och regler som styr mot en hållbar riktning.

Majoriteten tycker att klimatomställningen går för långsamt och att åka kollektivt och mindre bil anses vara det viktigaste som individen kan göra för att minska koldioxidutsläppen.

Arbetsgivarna en viktig möjliggörare

En möjlighet som rapporten pekar på är att arbetsgivarna kan vara en viktig kraft i den hållbara omställningen, vilket också är något som många anställda efterfrågar. 30 procent av de tillfrågade svarar att arbetsgivaren idag ger dem goda förutsättningar att resa hållbart. Samtidigt uppger dubbelt så många att de skulle välja att resa mer kollektivt om arbetsgivaren subventionerade periodbiljetten.

– Företag och organisationer kan vara en viktig pusselbit för att ge den hållbara omställningen en rejäl skjuts. Vi vill stötta företagen att erbjuda hållbara resor och utvecklar just nu vårt företagserbjudande så att det blir ännu enklare att vara kund hos oss, både som företag och som resenär, säger Lars Backström.

Välkommen till Frihamnsdagarna
Insikter från undersökningen presenteras på Frihamnsdagarna den 30 augusti på tältscenen Ebbe.  
Agenda:
10.00 Presentation av resultatet i årets attitydundersökning Hållplats 2024. Tillsammans med inbjuden panel diskuteras och analyseras resultatet och trender. Medverkar gör: Maria Stenström (ansvarig mobilitet och beteendefrågor, 2030-sekretariatet), Niklas Laninge (vd och medgrundare Nordic Behaviour Group AB), Lars Backström (vd Västtrafik), Mette Ramquist (presschef Västtrafik) och Karin Ryberg (strateg Västtrafik)
11.00 Göteborgs stad och Västra Götalandsregionens ledande politiker om vilken utveckling de vill se framöver när det gäller hållbart resande och stads- och regionutveckling. Medverkande:
Karin Pleijel (MP), kommunalråd Göteborgs Stad
Peter Hermansson (M), regionråd Västra Götalandsregionen
Bijan Zainali (S), ordförande Svensk kollektivtrafik och Västtrafiks styrelse
Kristoffer Filipsson (C), stadssekreterare Göteborgs Stad
Lars Backström, vd Västtrafik
Mette Ramquist, presschef Västtrafik
Hållplats 2024
Hållplats 2024 är Västtrafiks årliga attitydundersökning för att få en bild av vad invånarna i Västra Götaland tänker kring sitt resande, nu och i framtiden. Totalt har 4 058 personer i åldrarna 16 år och äldre besvarat enkäten. Datainsamlingen genomfördes under perioden 3 till 22 april. Rapporten är gjord på uppdrag av Västtrafik och genomfördes av Origo Group.