Vartannat företag inom byggindustrin har en hållbarhetsstrategi som de har börjat implementera. Byggsektorn är därmed en av de branscher som har kommit längst när EU:s hållbarhetsdirektiv CSRD träder i kraft. Det visar en undersökning av olika branscher från konsult- och rekryteringsbolaget Meritmind.
EU:s hållbarhetsdirektiv Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD, påverkar allt fler svenska företag genom krav på hållbarhetsrapportering.
– Det är tydligt att branscher där hållbarhet ligger närmast deras DNA, såsom byggindustrin, är tidigt ute. Här får hållbarhetsarbetet snabb effekt på företagets konkurrenskraft – men man måste göra det smart, säger Peter Hultman som är ansvarig för kompetensområde hållbarhet på Meritmind.
Inom byggindustrin har mindre än hälften, 47 procent, tagit fram en hållbarhetsstrategi. Något mer, 48 procent, har börjat implementera strategin. Samtidigt svarar 15 procent att deras företag inte arbetar med hållbarhet alls.
– Om 2024 var uppstartsåret är 2025 implementeringens år. Vi märker att företag just nu söker operativ kompetens som kan hjälpa dem att genomföra arbetet, säger Peter Hultman.
Från 2025 ska alla bolag som möter två av tre av följande kriterier: 550 miljoner kronor i omsättning, 280 miljoner kronor balansomslutning eller 250 anställda ta fram en hållbarhetsrapport enligt de nya direktiven i CSRD. I kommande faser utökas CSRD till fler företag.
Undersökning: Så långt har svenska företags hållbarhetsarbete kommit
Andel företag som har börjat implementera en hållbarhetsstrategi:
1. Hotell- och restaurangbranschen 53 %
2. Handel 50 %
3. Service 49 %
4. Byggverksamhet 48 %
5. Tillverkningsindustri 45 %
6. Fordonsindustri 44 %
7. Energi & infrastruktur 41 %
8. Finans & försäkring 37 %
9. Telecom 36 %
10. Försvarsverksamhet 33 %
11. IT & tech 31 %
12. Hälso & sjukvård 29 %
13. Offentlig sektor 27 %
Hur långt har ditt företags hållbarhetsarbete kommit? Flervalsfråga
Företag i byggindustrin
1. Vi har inte påbörjat hållbarhetsarbetet 15 %
2. Plan: Vi har definierat en strategi 47 %
3. Kommunikation: Vi har börjat formulera vår story 34 %
4. Påverkan: Vi har genomfört dubbel väsentlighetsanalys 23 %
5. Mål: Vi har identifierat nyckeltal inom hållbarhet 46 %
6. Mäta: Vi har utvecklat datamodeller och systemstöd 22 %
7. Genomföra: Vi har börjat implementera hållbarhetsarbetet 48 %
Resultaten bygger på en enkät där 1 400 personer inom olika branscher svarat på frågor om hållbarhetsarbetet i deras organisation.