Nyheter

NY studie: Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa

För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.

Forskarna Jens Portinson Hylander från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, och Till Koglin från Lunds universitet har studerat hur en rad länder i Europa introducerat nya statliga interventioner i kollektivtrafiken.

– Både coronapandemin och inflationen som följt på Rysslands invasion av Ukraina har bidragit till omfattande statliga subventioner i många Europeiska länder. På kollektivtrafikområdet utgör dessa statliga subventioner ett brott mot tidigare etablerad praxis, säger Jens Portinson Hylander. 

Utformningen av de nya statliga subventionerna skiljer sig åt, från en helt avgiftsfri kollektivtrafik i Luxemburg och Malta till begränsad subventionering av regionala tågresor i Portugal och Ungern. Introduktionen av statliga subventioner har ofta kombinerats med nya nationella biljettsystem, som ska underlätta att resa kollektivt i hela landet. Österrikes KlimaTicket 2021 föregicks av ett mångårigt arbete då man rustade upp järnvägsnätet, medan 9-Euro biljetten i Tyskland introducerades utan motsvarande förberedelser.

– Det kollektiva resandet ökade i både Tyskland och i Österrike, men Österrikes långsiktiga och strategiska arbete gav bättre förutsättningar inför introduktionen av KlimaTicket. Ett hållbart transportsystem kräver över tid både satsningar på infrastruktur, lättillgängliga biljettsystem och attraktiva biljettpriser i kollektivtrafiken, säger Jens Portinson Hylander. 

Utredningen Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik SOU 2020:25 kom fram till att det också i Sverige finns ett behov av ett nationellt biljettsystem, som knyter samman kollektivtrafiken i hela landet.

– Att skapa goda förutsättningar för ett smidigt kollektivresande är avgörande för ett hållbart transportsystem. Oavsett vad man anser om ökade statliga subventioner finns det en bra bas att utgå från i utredningen för att utforma ett nationellt biljettsystem också hos oss, och det arbete som påbörjats borde man fullfölja, avslutar Jens Portinson Hylander.

K2 är Sveriges nationella kunskapscentrum för kollektiv mobilitet. Här möts akademi, offentliga aktörer och näringsliv för att tillsammans diskutera och utveckla kollektiv mobilitet i Sverige. K2 drivs och finansieras av VTI, Lunds universitet och Malmö universitet i samarbete med Region Stockholm, Västra Götalandsregionen, Region Skåne och Trafikverket. K2 får också finansiellt stöd av Vinnova. www.k2centrum.se 

Bild: makotochocho