Kalmar kommun klättrar i Cykelfrämjandets nöjdhetsundersökning, Cyklistvelometern, där cyklister från hela landet bedömer cykelvänligheten i sina kommuner. Kalmar presterar över det nationella genomsnittet i samtliga kategorier och har fått betyget A för den generella nöjdheten.
I år deltog totalt 28 025 cyklister i Cyklistvelometern, varav 483 svarade på frågor om cykling i Kalmar kommun. Kalmar placerade sig på en hedrande femteplats bland 24 mellanstora kommuner och på plats 15 av 119 kommuner totalt. I 2022 års Cyklistvelometer låg Kalmar på 7 respektive 26 plats.
Undersökningen består av frågor enligt kategorierna Generell nöjdhet, Trygghet, Tillgång till cykelinfrastruktur, Framkomlighet i cykelvägnätet, Cykelklimat och Cykelns prioritet i kommunen. I alla kategorier ligger Kalmar kommun över det nationella genomsnittet. Bland de svarande anser 72 % att kommunen erbjuder bra information om cykling och cykelvägar, och 57 % tycker att kommunen arbetar aktivt med förbättringar för cyklister.
– Det är oerhört glädjande att Kalmar nu visar så bra siffror när det gäller folks cyklande. Det betyder dock inte att vi lutar oss tillbaka och är nöjda. I kommande budget satsar vi ytterligare på vår cykelinfrastruktur, både för att bygga nya cykelvägar men också för att förbättra de befintliga. Det ska vara lätt att ta sig fram på cykel i hela vår kommun, säger Leila ben Larbi (V) andre vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Stort fokus på förbättringar för cyklister
Arbetet med att förbättra framkomlighet och säkerhet för oskyddade trafikanter har pågått länge i kommunen och det fortsätter framåt.
Här är tre exempel:
Under våren färdigställdes den nya gång- och cykelbanan som sträcker sig längs Djurängsvägen från Kungsgårdsvägen till Hansabron. Sträckan kopplar befintliga och nya bostäder till cykelvägnätet och skapar en ny huvudförbindelse från Skälby till Hansa City och Guldfågeln Arena.
I september färdigställdes den sista etappen för att knyta samman flygstaden och Smedby, med en gång- och cykelbana längs Ebbetorpsvägen och Krooks väg fram till Smedbyvägen. I satsningen ingick också en breddad gata och en ny busshållplats, Smedby centrum, med en väderskyddad cykelparkering.
Fram till 2026 pågår ett stort förbättringsprojekt då riksvägen genom Rinkabyholm ska omvandlas från landsvägskaraktär till en stadsdelsgata. Det ska bjuda in till lägre hastigheter och flera säkra korsningspunkter för gång- och cykeltrafikanter. Projektet innefattar både långa sträckor ny gång- och cykelbana och även förbättring av flera befintliga sträckor. Dessutom ingår ombyggnation av busshållplatserna på sträckan.