Nyheter

Miljövänlig körning kan spara 23 miljoner ton CO₂ i Europa

Vägtransporter står för 755 Mt CO21-utsläpp idag. Den nuvarande situationen inom logistik stöder dock inte ett sätt att minska koldioxidutsläppen. Utmaningar längs vägen med infrastruktur, tekniska hinder, kostnader och marknadskrav banar en kämpande väg framåt.

Trots det kan transportörer redan bidra till en bättre plats för förare, samhällen och hela oss. Tack vare eco-driving kan vi komma närmare ambitiösa EU-mål.Dagens verkliga landskap av lastbilar i EU

Enligt ACEA2 trafikerar idag över 6,4 miljoner medelstora och tunga kommersiella fordon på europeiska vägar, med ungefär 80 % av den totala frakten tonkilometer med lastbilar under fem år gamla. Medelåldern för flottan är dock cirka 14,2 år, vilket återspeglar stora skillnader mellan EU-länderna.

EU:s utsläppsmål och alternativa bränslen

EU siktar på att minska koldioxidutsläppen från tunga lastbilar med 2,5 % årligen för att nå en minskning med 15 % till 2025 (i förhållande till 2019), med ett långsiktigt mål om en minskning på 90 % till 20403. För att uppnå detta mål kommer sannolikt att kräva betydande framsteg inom batteridrivna el- eller vätebränslecellstruckar. Dagens situation när det gäller infrastruktur och kostnadsbarriärer fortsätter dock att bromsa införandet i stor skala. CNG- och LNG-alternativ förblir också begränsade av begränsningar i bränslenätverket. Detta är en plats där eco-driving kan spela en betydande roll.

Eco-driving utmärker sig för sin omedelbara potential. Strukturerade program över hela Europa har visat att bränsleförbrukningen – och därmed CO₂-utsläppen – kan sjunka med 10–20 % när sådan praxis är helt införd.4

– Eco-driving är inte bara ett buzzword – det är ett mätbart sätt att minska kostnader och utsläpp nästan över en natt, säger Karolina Žekaitė, chef för förarakademin på Girteka.

Utsläppsminskningar i olika skalor

· En enda lastbil som åker 120 000 km årligen vid 30-40 liter/100 km5 förbränner cirka 33 600 liter diesel. Varje liter diesel producerar cirka 2,64 kg CO₂6, vilket ger ungefär 96 ton CO₂ per lastbil och år.

· En minskning av bränsleförbrukningen med 10 % genom sparsam körning leder till att mer än 9 ton CO₂ sparas per lastbil.

· Tillämpad på lastbilar äldre än 6 år (40 %) i hela EU kan denna kumulativa fördel nå 23 miljoner ton i utsläppsminskningar7.

Förbättra förarens drift och säkerhet

Men sparsam körning, trots potentialen för minskning av utsläppen, har också en mycket god inverkan på trafiksäkerheten. ”Genom att anamma smidigare körvanor har jag sett en minskning av tröttheten och jag är mindre stressad i slutet av dagen”, konstaterar [FÖRARENS NAMN], som nyligen avslutade Girtekas ekoträning.

Eco-driving fokuserar på jämn acceleration, försiktig inbromsning, minskad tomgång och optimering av vägen. Telematikverktyg i fordon hjälper förare och vagnparksförvaltare att lokalisera problem som hårda inbromsningar eller höga tomgångstider.

Utbildning, telemetri och ständiga förbättringar

År 2024 genomförde mer än 7 000 Girteka-förare både teorisessioner – som täckte bränslebesparande tekniker och säkerhetsåtgärder – och praktiska lektioner med en instruktör.