Nyheter

Svensk Dagligvaruhandel och FoodFacts inleder samarbete för klimattal på livsmedelssortiment

Som ett led i arbetet med att minska dagligvaruhandelns klimatpåverkan inleder Svensk Dagligvaruhandel ett samarbete med det svenska techbolaget FoodFacts. Samarbetet syftar till att ta fram klimattal för butikernas livsmedelssortiment, baserat på den branschgemensamma metod för klimatberäkning som Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen tidigare tagit fram.

Metoden för klimatberäkning möjliggör jämförbara och transparenta klimatberäkningar, och skapar bättre förutsättningar för såväl dagligvaruhandeln som livsmedelsindustrin att driva en omställning mot lägre klimatavtryck. I det nya samarbetet med FoodFacts kommer metoden att implementeras i praktiken, genom framtagande av klimattal för produkter i medlemsföretagens sortiment.

 – Maten står för omkring 30 procent av vår klimatpåverkan och en övervägande del av all mat köps i våra medlemsföretags butiker. Genom att nu ta nästa steg och tillämpa den gemensamma metoden i bred skala skapar vi nya möjligheter i arbetet med att minska att klimatpåverkan från maten dagligvaruhandeln säljer, säger Jenny Hagberg, hållbarhetsansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Efter en noggrann urvalsprocess valdes FoodFacts som partner för uppdraget, där förmågan att realisera den branschgemensamma metodiken varit en grundförutsättning. Klimattalen som kommer tas fram i projektet är så kallade generiska klimattal (baserade på sekundära data) som utgår från respektive produkts unika sammansättning. Dessa generiska tal är ett steg i arbetet mot ett mindre klimatbelastande sortiment. Arbetet, som omfattar Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag, inleds nu och kommer att pågå under en tvåårsperiod.

– Vi är oerhört glada över att ha fått detta förtroende och att få arbeta för en kund som delar vår vision att bättre information om livsmedelsprodukter kan göra skillnad. Detta är ett steg på vägen för FoodFacts att framåt kunna erbjuda alla producenter och handlare lättillgängliga analysverktyg med hälso- och hållbarhetsindikatorer för hela sina sortiment, säger FoodFacts VD Alexandra Ferreira.

 – Tillsammans med FoodFacts har vi landat i en gemensam förståelse för branschens behov. Vi ser fram emot ett samarbete som kommer att ge oss ytterligare verktyg i hållbarhetsarbetet, avslutar Jenny Hagberg.

Svensk Dagligvaruhandels medlemmar kommer att kunna använda klimattalen som ett verktyg i sitt hållbarhetsarbete och för att driva sina respektive hållbarhetsstrategier.

Bild: TaWiPoP