Nyheter

Spendrups rankas som Europas klimatledande dryckesföretag av Financial Times

Spendrups klimatarbete har rankats högst av alla dryckesföretag i rankingen Europe’s Climate Leaders 2025 av Financial Times och Statista. Ett tydligt kvitto på Spendrups långsiktiga och ambitiösa klimatarbete. 

Spendrups Bryggeri, med varumärken som Norrlands Guld, Mariestads och Trocadero vid sidan av cidern Briska och Loka i portföljen, rankas som 19:e bolag i Europa av 600 bolag – och först av samtliga dryckesföretag. Rankingen som genomförs årligen baseras på vilka bolag som har åstadkommit den största minskningen i klimatutsläpp i scope 1 och 2 under en femårsperiod (2018-2023) i relation till sin omsättning, transparens kring klimatutsläpp i scope 3 och deltagande i Science Based Targets.

— Att Spendrups rankas som främsta dryckesföretag är en bekräftelse på att vårt hållbarhetsarbete levererar verkliga och mätbara resultat. Vi är stolta över våra framsteg med att minska klimatpåverkan och att leda klimatomställningen i dryckesbranschen, säger Anna Lidström, hållbarhetschef, Spendrups.

Spendrups fick totalt 80,1 poäng av 100 baserat på en kombination av minskning av utsläpp, transparens och klimatmål. Spendrups minskade utsläppen i egen verksamhet (scope 1 and 2) från 2018 till och 2023 med 94,5%.

— Det betyder väldigt mycket för oss, och i förlängningen även för våra kunder. Vi har ambitiösa klimatmål, och det har även våra kunder och det har sporrat oss att tillsammans bli bättre. Det här är ett tydligt bevis på att våra investeringar för att minska klimatpåverkan har gett resultat, säger Henrik Åström, vd, Spendrups.

Om Europe’s Climate Leaders
Europe’s Climate Leaders är en årlig ranking av Financial Times och analysföretaget Statista. Den utvärderar 600 företag i Europa baserat på deras minskning av utsläpp och transparens i klimatrapportering.

För fullständig rankinglista se:

https://www.ft.com/content/44f56758-9158-4b40-b59a-b2ffe6fc74ba

På bilden: Spendrups Bryggeri i Grängesberg